DEMI MASA

ISLAM YANG SYUMUL

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِي

Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu

(Surah Al-Baqarah 2: Ayat ke 208)

Friday 5 October 2012

Kasihi Ibu Sayangilah Ayah


Menjadi perkara biasa jika yang biasa kita dengar, kisah anak-anak yang menderhaka terhadap ibubapa. Tetapi yang mungkin berbeza suasananya kisah ibubapa yang menderhaka terhadap anak-anak. Mungkin ada yang pernah dengar, atau terbaca di mana-mana artikel. Apapun kisah yang saya dengar ini benar-benar memberi impak dan membuat aku berfikir sejenak.
Dalam satu kisah yang masyhur di zaman Saidina Umar al-Khattab, seorang khalifah yang terkenal dengan ketegasan dan keadilan di dalam pemerintahannya, beliau telah didatangi oleh seorang lelaki tua yang mengadu tentang anaknya yang dikatakan menderhaka kepadanya. Bagi mendapatkan keadilan kedua-dua belah pihak, Umar al-Khattab lantas memanggil anak kepada lelaki tersebut bagi mendapatkan kebenaran tentang 'tuduhan' bapa kepada anak muda itu.
Lantas, Syaidina Umar pun bertemu dengan anak lelaki tua tersebut. Dan, ketika Umar al-Khattab menemui anak muda itu, pemuda itu melontarkan suatu pertanyaan kepada khalifah setelah di'brainwash' oleh khalifah yang bijaksana itu tentang anak derhaka. Pemuda itupun mengaku memang dia derhaka.
Apakah pula soalan pemuda terhadap Saidina Umar al-Khattab? Permuda itu bertanya;
"Apakah ada ibubapa yang melakukan penderhakaan terhadap anak-anak mereka?"
Umar al-Khattab berfikir sejenak dan menjawab: "Ya, memang ada dalam tiga keadaan ini iaitu..."
1) Lelaki yang memilih isteri di kalangan wanita yang fasik dan tidak berusaha mengubahnya menjadi baik setelah mengahwininya.
2) Lelaki yang tidak memberi nama yang baik kepada anak-anaknya, yang mana nama tersebut akan dipanggil bersama-sama namanya di akhirat kelak.
3) Lelaki yang tidak berusaha mengajar anak-anaknya al-Quran.
Sebagai seorang anak, kita mungkin berhadapan dengan salah-satu daripada keadaan yang diceritakan oleh Saidina Umar al-Khattab dalam kisah yang masyhur itu. Tetapi, adilkah menyalahkan ibubapa yang telah melahirkan kita ke dunia ini 100%?
Benar, ibu ataupun bapa kita mungkin bukan para asatizah mahupun seorang hafiz atau hafizah. Namun, kita masih mampu mengubahnya. 
Mungkin ada antara kita yang akan bertanya:
"Tapi aku bukan graduan sekolah agama, bagaimana? "
Tapi keluarga aku bukan di kalangan ustaz mahupun ustazah, bagaimana?"
Saya juga pernah bertanya sedemikian soalan kepada diri saya sendiri. Seperti saya, mungkin juga ada antara kalian yang tidak mendapat pendidikan secara formal tentang Islam mahupun bertuah dilahirkan dalam keluarga yang berlatarbelakangkan Islam.
Kalian mungkin seorang jurutera, pereka, peguam mahupun pegawai sesebuah organisasi, tetapi tidak dapat tidak, mungkin juga kalian seperti saya yang selalu membayangkan diri kalian sebagai seorang yang ahli dalam beberapa perkara mengenai Islam.
Di saat itu, mulalah keluar segala 'begini, begitu asbab dari diri merasa serba tahu tentang Islam. Jika seorang ayah atau ibu memberi nasihat, cukuplah kita mendengarnya dan mematuhinya selagi mana ianya tidak bercanggah dengan syariat Islam. Meskipun mungkin ilmu dan kelulusan kita lebih tinggi daripada ibu bapa kita, jangan kita meng 'counter' setiap pesanan orang tua kita. Walau mereka mungkin tidak sekolah setinggi langit seperti kita, namun hakikatnya pengalaman mereka melebihi kita. Bukankah pengalaman itu adalah sebaik-baik guru?

Kita belajar lebih cenderung kepada 'teori' semata. Membaca, berbincang, menjawab peperiksaan dan segala macam 'teori' kita teroka. Satu buku tebal kita khatam hingga lumat di memori kita. Wal hal antara teori dan praktikal, bukankah ilmu 'praktikal' itu lebih tinggi 'nilai'nya dalam menjalani kehidupan? Maka, ikhlaskanlah hati kita mendengar setiap butir bicara ibu kita.. Dengarkan dahulu apa yang hendak diperkatakan oleh ayah kita. Semuanya insyaAllah demi kebaikan kita semata-mata.
Namun, jika jelas ibu bapa kita kurang 'agama' nya, maka sebagai anak juga bertanggungjawab ke atas keluarganya. Berusaha mencari ilmu agama dan praktikkan bersama-sama keluarga. Jika ibu ayah seakan ego untuk menerima, usah putus asa dalam mengajak kebaikan. Berusaha dan teruskan berusaha. Gunakanlah pendekatan yang paling lembut dalam ajakan dakwah. Serta doakanlah sentiasa, semoga Allah memberi hidayah dan membuka pintu hati ibu ayah kita untuk menerima. Sesungguhnya doa itu senjata umat islam yang paling ampuh. Maka berdoalah selalu.
Insya-Allah, kita masih mampu mengubahnya! Mulakan langkah! Ini yang patut kita, saya dan pembaca lakukan. Marilah sama-sama menjadikan diri kita lebih baik dari semalam dan istiqomah dalam setiap perkara baik yang kita lakukan.
Jadilah 'trendsetter' di dalam keluarga bagi mengubah keadaan kepada apa yang kita mahu. Kalaupun kita bukan seorang da'ie, sekurang-kurangnya kita tidak menjadi seperti lelaki tua yang diceritakan di dalam kisah di zaman Saidina Umar al-Khattab itu.
"Whatever you want your children to be tomorrow, be that person today." - (Shaykh Abdul Nasir Jangda)

Biodata Penulis

Noraishahtul Hana Husin merupakan graduan Komunikasi Massa UiTM dan berkhidmat di dalam sebuah organisasi swasta. Masih berusaha menjadi lebih baik daripada semalam, Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment

MUTIARA TAQWA